Bezárás

Válassza ki, hogyan szeretné megvásárolni a Pannon Presztízs Magazint.

Fizessen elő, olvassa az interneten a Pannon Presztízs Magazint! Keresse az újságárusoknál a Pannon Presztízs Magazint!
Online újság Újság

Bezárás

Válassza ki, hogyan szeretné megvásárolni a Presztízs Style Magazint.

Fizessen elő, olvassa az interneten a Presztízs Style Magazint! Keresse az újságárusoknál a Presztízs Style Magazint!
Online újság Újság

A gladiátorok útján

A legjobb túraútvonalak

Szilvási-Kassai Eszter | Pilisi Parkerdő Zrt.-PROFIMEDIA-RED DOT | 2017.09.24. |
túraútvonalak
A gladiátorok útján
Irány az erdő! Fedezzük fel a természet páratlan csodáit! Csokorba gyűjtöttük a legjobb magyarországi túraútvonalakat, melyen kezdő, haladó és profi kirándulók is végigmehetnek.
A legismertebb túraútvonal, a Rám-szakadék

Hazánk egyik legnépszerűbb, egyben talán legforgalmasabb túraútvonala a Rám-szakadékhoz vezet. Érdemes tehát hétköznap, az esős időt elkerülve végigmenni az ösvényeken, szigorúan lentről fölfelé haladva. Az út Dömösről, a Király-úti utcából indul. Itt találkozik ugyanis a piros, a zöld és a sárga turistajelzés, amely végigvezet bennünket ezen a páratlan tájon. Először aszfaltúton haladunk, majd miután kiérünk Dömösről, elindulhatunk egy műúton, vagy választhatjuk a kalandosabb útvonalat, túránkat a Malom-patakon át, majd a patak mentén folytatva.
Presztízs MagazinHa tovább követjük a zöld jelzést, hamarosan elénk tárul a szurdok-völgy, amely nem könnyű túraterep. Vízesések, kövek, sziklák nehezítik lépteinket, azonban a kiépített létrák és korlátok segítségünkre lehetnek a mászás során. A Rám-szakadék tetejére érve a pihenőhöz jutunk, ahonnan gyönyörű panoráma tárul elénk. Szívjuk magunkba a friss levegőt, fogyasszuk el az uzsonnánkat, majd induljunk tovább Dobogókő irányába, vagy a sárga jelzést követve a Lukács-árokon át vissza Dömösre. Ez az út nagyjából 7,4 kilométer hosszú, könnyű nehézségűnek tekinthető, és a mintegy 280 méteres szintemelkedéssel együtt két órás szintidőn belül teljesíthető.
Ha gyakorlott kirándulókként a komolyabb túrák hívei vagyunk, válasszuk az előzőnél jelentősen hosszabb, nagyjából 17 kilométeres útvonalat. Ez az út a Rám-szakadék pihenőjéig az előzővel megegyezik, innen azonban először Dobogókőre jutunk, majd a Prédikálószék érintését követően a Vadálló-kövek mellett elhaladva érhetünk vissza Dömösre.

Cseppkőbarlang, cápafog és Denevér Múzeum

Presztízs MagazinHasonló hosszúságú, nagyságrendileg 18 kilométeres túra vár ránk akkor is, ha Orfűről indulva a mesés Abaligetet célozzuk meg. Páratlan természeti környezetben vezet az utunk Orfű-Mecsekrákosról az Aranyos tetőre, ahol igazán szép panoráma tárul elénk. A vadregényes Tekeresi-völgyön áthaladva megcsodálhatjuk a Kovácsszénájai horgásztót és a természetvédelmi réteket. Ha figyelmesek vagyunk, akkor a miocén korú mészkőben még cápafogakat is találhatunk, sőt fosszilis csigákat is láthatunk a löszmélyúton végigsétálva.
Abaligetre érve mindenképpen tekintsük meg a csodálatos cseppkőbarlangot, a Mecsek leghosszabb, ismert barlangját. A bejárattól mindössze néhány méterre található korábbi turistaházban láthatjuk Magyarország egyetlen Denevér Múzeumát, ami a különleges éjszakai állatok világát mutatja be egy tematikus kiállítás keretében. A tárlaton preparált denevéreket is találunk, de megismerhetjük élőhelyeiket, táplálkozási és szaporodási szokásaikat is.
Ha továbbhaladunk a kijelölt úton, elsőként a Kispaplika-, majd a Zipernovsky forrással találjuk szembe magunkat, a Sárkány-kút természetvédelmi területén áthaladva pedig visszajutunk Orfű-Mecsekrákosra.

Spartacus bőrébe bújva

Presztízs MagazinAz eredetileg vadászok számára kialakított, könnyűnek egyáltalán nem nevezhető Spartacus-ösvény a Visegrádi-hegység egyik legszebb, egyben legkultikusabb turistaútja, melyen hivatalosan 2015 óta mehetnek végig a kirándulók. A Pilisszentlászló és Visegrád között húzódó látványos, keskeny ösvényen vezető túra hossza bár csupán 13,5 kilométer, mégis nagyjából négy és fél óra alatt teljesíthető.
A Spartacus-ösvény végig szintben haladva tekergőzik a hegyoldalban, időről időre elénk tárva a Duna-kanyar panorámáját. A Jenő-kunyhóhoz érve szusszanhatunk egyet, majd eldönthetjük, hogy az eredeti ösvény kettéválását követően az északi vagy a déli ágon folytassuk utunkat. Az északin továbbhaladva Apát-kúti-völgy felett megyünk Visegrád felé, majd a Kaán-forrásnál frissíthetjük fel magunkat. Lesz, ahol köveken lépdelhetünk át, lesz, ahol gázlókon keresztül visz az utunk, de egy buddhista imahelynél ismét elcsendesedhetünk. A P jelzésű úton továbbhaladva kisvártatva visszaérünk Pilisszentlászlóra, a kiindulási helyünkre.

A pálosok földjén át

Presztízs MagazinA Barátok Útja elnevezésű tanösvény Borsod egyik büszkesége. A diósgyőri pálos kolostortól indul, onnan először a Barát-hegyre, majd az Ostorosra visz föl, hogy aztán a Köpüs-völgyben ereszkedjen le. A viszonylag nehezebb tereppel bíró túrán közel öt kilométeres távolságot kell megtennünk, amit átlagosan két és fél órás szintidőn belül ildomos teljesíteni. A tanösvény sajátossága, hogy a többivel ellentétben itt nem természetes kialakításról van szó, hanem az emberek által létrehozott sétaútról.
A séta során megismerkedhetünk a Barát-hegy és környéke természeti értékein túl annak történelmi, illetve kulturális sajátosságaival, és bepillantást nyerhetünk a hagyományos gazdálkodásba. Láthatunk gyümölcsösöket, pincéket és présházakat, egykori kaszálókat, sőt ha figyelmesek vagyunk, olyan geológiai képződményeket is, melyekből következtetéseket tudunk levonni a terület földtörténeti múltjáról.

Cseszneki via ferrata

Presztízs MagazinTalán sokan tudják, hogy a Bakony a Dunántúli-középhegység legnagyobb tagjaként mintegy 4000 négyzetkilométer kiterjedésű karsztos röghegység, mely Északi- (Öreg-) Keleti- (Palotai-) és Déli-Bakonyra osztható. Itt található Csesznek, melyről már a 13. században voltak írásos emlékeink. A közelében álló vár ismert és látogatott történelmi emlékünk. A kutatók szerint Jakab trencséni főispán, IV. Béla hűséges embere építtette az 1200-as évek közepén. Az ország egyik legnépszerűbb via ferrata-ja innen, a várromok mellett található Kőmosó szurdokból indul.
Az öt különböző vasalt utat eltérő nehézségi fokba sorolták be építői. A B-C jelzés közepesen nehéz, a C-D nehéz, az E pedig határozottan nehéz útvonalat mutat. Ha kezdő hegymászók vagyunk, maradjunk a „Futrinka Ucca” és az „Ostromlók útja” nevű mellett, ha már van némi tapasztalatunk és jó az állóképességünk, akkor megpróbálkozhatunk a Várpanoráma út nehezebb pályájával. A legnehezebb ferrataként a Tálos Zoltán emlékutat tartják számon, az MZ/X pedig kifejezetten nagy kihívást jelent még a legrutinosabb via ferrata rajongók számára is.

A természet szépségeit és kondíciónkat érdemes a nyári időszakban is próbára tenni, hiszen csodás útvonalakon haladhatunk, érdekes természeti képződményeket és épített örökséget csodálhatunk meg hazánkban.

Presztízs MagazinVia Ferrata
A via ferrata olasz szó, jelentése vasalt út. Olyan hegyi utakat jelent, amelyek különböző eszközökkel vannak kiépítve, így például létrák, lépcsők, hidak és fémkábelek segítik a túrázók haladását az útvonalon. Ezen kiépített részek felett természetesen vannak kiépítetlen szakaszok is, melyeken azonban csak a tapasztalt sziklamászók mehetnek. A via ferrata-kon való végigjutás komoly állóképességet, biztonsági felszereléseket és gyakorlatot igényel. Ha tériszonnyal küzdünk, ne vállalkozzunk egy ilyen jellegű túrára, hiszen a via ferrata-k nagy magasságokban épültek ki!
Az útvonalak nehézségi fokát betűjelzések mutatják számunkra. Az A jelzésűek az amatőrök számára is könnyen teljesíthetők, míg az F-el jelzettek már kifejezetten a profi mászóknak épültek. Európában számos helyen, így Olaszországban, Svájcban, Franciaországban és Spanyolországban is találhatók vasalt utak, Magyarországon mindössze négy évvel ezelőtt készültek el, azonban azóta töretlen népszerűségnek örvendenek a cseszneki és a tatai pályák.

Presztízs MagazinTúraútvonalak Magyarországon
Az Országos Kéktúra Magyarország északi tájain végighaladó, Írott-kőtől Hollóházáig tartó, folyamatos, jelzett turistaút, melynek hossza több mint 1100 km. Európa első hosszú távú turistaútjaként tartják számon, a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúrával és az Alföldi Kéktúrával kiegészülve pedig része az Országos Kékkörnek.
A Kéktúra vonalán való kirándulással nem csak az egészségünknek teszünk jót, hanem minden lépéssel közelebb kerülhetünk ahhoz, hogy megismerjük Magyarország tájait, a lakosok életét, kultúráját, történelmét, megkóstoljuk a helyi gasztronómiai specialitásokat, megtekintsük épített és természeti örökségeit.