Mágneses rejtélyek a galaxisban – és azon túl

Összeállította: B.P. | Pixabay | 2019.06.16. |
galaxis
Mágneses rejtélyek a galaxisban – és azon túl
Nemrég egy tanulmányban kutatók elemezték a mágneses rádióhullámok impulzusait – egy erős mágneses mezővel rendelkező forgó, sűrű, már halott csillagot vizsgáltak, mely a fekete lyuk közelében van. A kutatások arra utalnak, hogy a fekete lyukak közelében lévő mágnesek talán gyors rádiófrekvenciák vagy FRB-k forrásához kapcsolódnak. (Az FRB-k nagy energiájú, a galaxison kívülről származó robbanások.)
A megfigyelések szerint a mező elektromágneses impulzusokat képes kibocsátani, ugyanazokkal a jellemzőkkel, mint néhány FRB-ben. Lenyűgöző mágneses tárgyról beszélnek! A mágnesek a pulzárok csoportjának ritka altípusai; a pulzárok viszont a forgó halott csillagok osztályába tartoznak (neutroncsillagok). Úgy gondolják, a mágnesek fiatal pulzárok, melyek még lassan forognak, de sokkal erősebb mezőkkel rendelkeznek – talán az összes pulzár élete során egy mágneses fázison megy keresztül?
A kutatásban új részleteket gyűjtöttek a mágneses rádióimpulzusokról. Elemezték a csillag által kibocsátott egyéni impulzusokat, ami nagyon ritka a pulzárok rádiós tanulmányaiban. Megállapították, hogy egyes impulzusok az átlagosnál nagyobbak, ami a mágneseknél szokatlan. A jelváltozás magyarázatának egyik elmélete magában foglalja a feltételezett, nagy sebességgel mozgó plazmacsomókat a mágneses közeg közelében, s gyanítják, hogy a csomók mozgása a megfigyelt jelváltozás oka lehet. A jel változatosságának megértése segít majd a mágnesek és a pulzárok jövőbeli tanulmányozásában a galaxisunk közepén – remélik a csillagászok.