A Jupiter eddigi legkisebb holdjait fedezték fel

forrás: mti | 2012.06.14. |
A Jupiter eddigi legkisebb holdjait fedezték fel
A Jupiter eddigi két legkisebb holdját fedezték fel, ezzel a bolygó kísérőinek száma hatvanhétre emelkedett. A felfedezésről a The Astronomical Journalban jelenik meg tanulmány.

Az S/2010 J 1 katalógusjelű holdat a dél-kaliforniai Palomar-hegyi obszervatórium felvételein fedezte fel egy nemzetközi kutatócsoport, amely a NASA bolygókutató részlege, a Jet Propulsion Laboratory és a Brit-Columbiai Egyetem tudósai irányításával dolgozik. Az S/2010 J 2 katalógusjelű holdat a hawaii Mauna Kea-csúcson működő kanadai-francia-hawaii teleszkóp segítségével észlelték - olvasható a Space űrkutatási hírportálon.
    A felfedezés óta a kutatók folytatták a megfigyeléseket, ennek köszönhetően ismerik a két hold paramétereit. Az S/2010 J 1 átmérője 3 kilométer, 23,45 millió kilométerre van a Jupitertől és 2,02 év alatt kerüli meg a Naprendszer legnagyobb bolygóját.
    Az S/2010 J 2 katalógusjelű hold átmérője alig éri el a 2 kilométert, átlagos távolsága 21,01 millió kilométer a Jupitertől, amelyet 1,69 év alatt kerül meg.
    "Izgalmas, hogy a Naprendszer legkisebb holdját a Földről fedeztük fel" - hangsúlyozta Mark Alexandersen, a Brit-Columbiai Egyetem csillagásza, a tanulmány társszerzője.
    A Jupiter 50 nagyobb holdját nevesítették, a többi csupán számot kapott. A négy legnagyobbat (Io, Európé, Ganimédesz, Kallisztó) Galilei-holdaknak nevezik, mivel ezeket Galileo Galilei olasz csillagász fedezte fel 1610-ben. A kisebb holdakat a 19. század vége óta Jupiter, illetve görög megfelelője, Zeusz szeretői vagy lányai után nevezik el.
    A Jupiter kisebb holdjait tulajdonságaik alapján csoportokba sorolják. E csoportok tagjai akkor képződtek, amikor aszteroidák, vagy üstökösök a nagyobb holdakba csapódtak. A kutatók az S/2010 J 1 katalógusjelű holdat a Carme-csoportba, míg S/2010 J 2 az Ananke-családba sorolták.