Arzén alapú élet

Tancsa Ágnes | 2010.12.03. |
Arzén alapú élet
A NASA kutatói újfajta baktériumot azonosítottak a kaliforniai Mono sós tó üledékes rétegeiben. A mérgező vizéről ismert tóban talált baktérium foszfor helyett arzént felhasználva növekszik és szaporodik.
"Ez a kutatás arra emlékeztet minket, hogy az élet, ahogy mi ismerjük, sokkal rugalmasabb lehet annál, mint amit feltételezni, vagy elképzelni tudunk" - mondta Felisa Wolfe-Simon az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA asztrobiológiai intézetének munkatársa az Arizonai Állami Egyetemen.

Eddigi ismereteink alapján az élethez alapvetően hat elem szükséges, a foszfor, a szén, a hidrogén, a nitrogén, a kén valamint az oxigén.
Az arzén kémiailag nagyon hasonlít a foszforra, ez az oka annak is, hogy a legtöbb életforma számára rendkívül mérgező, hiszen a legtöbb életforma anyagcsere-rendszere nem tudja megkülönböztetni a két elemet biológiailag aktív formájában.

A tudósok arra keresték a választ, hogy más anyagokkal működhet-e az élet. Laboratóriumi körülmények között tenyésztették a Mono-tó üledékéből származó magas arzéntartalmú baktériumot. A GFAJ-1 néven azonosított baktériumféle annak ellenére is életben maradt, hogy a kísérlet során a fejlődési szakaszban fokozatosan növelték az arzénkoncentrációt, foszforhoz viszont nem juttatták a táptalajt. A baktérium anyagcseréje során valóban felhasználja az arzént a hiányzó foszfor helyettesítésére.
"Már ismerünk olyan mikrobákat, amelyek képesek arzént befogadni, illetve belélegezni, de ez a most felfedezett baktérium valami alapvetően új, hiszen arzénból építkezik" - közölte Wolfe-Simon.

Az arzén változatlanul méreg, de a mostani felfedezés alapjaiban alakíthatja át az evolúciós elméleteket, illetve megváltoztatja az idegen életformák utáni kutatások irányát.
Átlag: 5